Onderwerpen

De vraag naar ouderenzorg in de eerste lijn neemt toe en verandert. Anno 2019 zitten eerstelijnszorgverleners, gemeenten,  zorgverzekeraars en dergelijke met tal van vragen. Een groot aantal daarvan wordt besproken op de studiedag op 3 oktober in Utrecht, zoals:

  • Hoe gaan de zorg en dienstverlening rond thuiswonende ouderen eruit zien de komende jaren? Wat zijn de belangrijkste trends en ontwikkelingen? Welke goede voorbeelden zijn er?

  • Hoe kunnen we voor een betere samenhang en afstemming zorgen in de keten van eerstelijnsouderenzorg?

  • Hoe kan de eerste lijn omgaan met de groep kwetsbare ouderen die de grootse zorg nodig heeft?

  • Wat willen de ouderen zélf? Niet alleen qua zorg, maar ook op het gebied van (veilig) wonen, maatschappelijke ontplooiing en dergelijke.

  • Wat kunnen we in de praktijk met het plan van aanpak ‘Zorg en ondersteuning voor kwetsbare ouderen’?

  • Hoe kun je casemanagement efficiënt inzetten in de ouderenzorg?

  • Wat kan het (regionale) ziekenhuis betekenen in de zorg voor ouderen in de wijk?

  • Hoe kan een Specialist Ouderenzorg de (huisartsen)zorg in de wijk versterken?

  • Hoe kun je de grote hoeveelheid statistische data die beschikbaar is over de ouderenzorg inzetten om de ouderenzorg te verbeteren en efficiënter te maken?

Goed om te weten

Anderhalvelijnszorg, lijnloze zorg, zorgsubstitutie, ketenzorg, zorgoptimalisatie en transmurale zorg. Wij gebruiken tijdens het congres de term geïntegreerde zorg en volgen hierbij de recente WHO-definitie van integrated care: ‘Integrated health services are health services that are managed and delivered in a way that ensures people receive a continuum of health promotion, disease prevention, diagnosis, treatment, disease management, rehabilitation and palliative care services, at the different levels and sites of care within the health system, and according to their needs, throughout their whole life.’

Kenmerken geïntegreerde zorg

Geïntegreerde zorg is geen doel op zich, maar slechts een middel. Een middel om volksgezondheidsdoelen te bereiken; net als bijvoorbeeld marktwerking en decentralisatie. Goede geïntegreerde zorg bestaat uit zes componenten:

  1. De aanwezigheid (en het borgen) van afspraken tussen professionals.
  2. Patiënteneducatie en Shared Decision Making.
  3. Borging van de continuïteit van zorg en van andere kwaliteitsaspecten.
  4. Een bekostiging van de zorgverlening die de continuïteit stimuleert.
  5. Gezamenlijke elektronische dossiervoering door professionals.
  6. Leiderschap dat in dienst staat van de samenwerkende professionals.

Het programma en de sprekers kunt u hier bekijken. Hier vindt u alle andere informatie.